Jak powinna wyglądać strona internetowa w branży rolniczej?
Obsługując firmy z branży rolniczej mam wielokrotnie okazję odwiedzania starych, nieprzyjaznych, nieczytelnych stron www. Strony korporacyjne rzadko kiedy prowadzą dialog ze swoim użytkownikiem, są raczej zlepkiem suchych informacji o zarządach, historii i handlowcach. Strony produktowe nie zachęcają do kontaktu, nie „sprzedają” na pierwszy rzut oka, nie pełnią żadnej większej roli, choć powinny. A reszta branży doskonale wie, że wystarczy traktor, pole i bociek. Osobiście, lubisz takie strony.
Rolnicza strona, czyli bociek, trawa i belki słomy?
Czego szuka rolnik na Twojej stronie? Dlaczego myślisz, że rolnik lubi przaśne, naćkane strony www z bocianem, polem i belą siana? Czy sam, jako dyrektor marketingu firmy z branży rolniczej nie masz już dość trawy i pola? Czy Twoim celem jest upodobnienie się do konkurencji, czy wręcz wybicie? Bycie innym i rozpoznawalnym? Dlaczego dużo (zieleni, żółci) ma znaczyć lepiej?
Te i wiele innych spostrzeżeń nasuwa mi się podczas surfowania w necie. Jednak to, co sprawiło, że poruszam ten temat, to przeświadczenie, że rolnik też lubi przejrzyste, intuicyjne serwisy, nowoczesne i łatwe w nawigacji idące z duchem czasu.
Poprowadź rolnika po swojej www, nakarm go i skonwertuj
Ustal obecne wskaźniki
– liczbę użytkowników i unikalnych użytkowników, jaki procent z tego to rolnicy?
– współczynnik odrzuceń
– czas spędzony na stronie
– ranking najważniejszych słów kluczowych
– autorytet strony i domeny (http://smallseotools.com/domain-authority-checker/)
– liczbę leadów/zapytań
– całkowitą kwotę wygenerowanej sprzedaży
Nie masz dostępu do takich danych? Koniecznie to zmień. Skorzystaj z google analytics.
Cel
Jak w każdym przedsięwzięciu najważniejszy jest cel. Cel – Twojej strony. Czy ma być to strona korporacyjna? Czy produktową? Czy ma sprzedawać, czy pozwalać na komunikację? Ma być platformą do poprowadzenia użytkownika w głąb? Czy dawać szansę na szybką podmianę aktualności? Masz wiele informacji do przekazania? Czy wiele materiałów video? Jaki jest Twój rolnik? Czego szuka i czego oczekujesz od kampanii, na które wydasz duże budżety? Leadów? Rejestracji? Like’ów na FB?
Często mówisz: chciałbym zwiększyć biznes, chciałbym być obecnym w każdym punkcie w Polsce. To ogólniki.
Ustal, punkt po punkcie o ile chciałbyś wzrosnąć w każdym wskaźniku wymienionym powyżej i o ile zmniejszyć współczynnik odrzuceń, o ile pozycji podnieść rozpoznawalność Twojej strony. Zaprezentuj swoje cele zespołowi marketingu, agencji, która będzie prowadziła Twoje kampanie.
Który kanał dotarcia przynosi Twojej stronie najlepsze efekty?
– społeczności, która współdzieli Twoje wpisy. Ilu z nich zamienia się w leady?
– wyszukiwarki organicznej i płatnej, czyli tego jaki ruch ruch generują Twoje słowa kluczowe, produkty i ile płacisz za dodatkowe wsparcie w googlu
– skuteczność dobranych kanałów, czyli gdzie opłaca Ci się wydawać więcej, bądź bywać częściej;)
Bazuj na tym, co już osiągnąłeś
Jeśli, któreś słowo kluczowe przyniosło Tobie wartościowy ruch, jeśli jakieś artykuły wypromowały Twoją firmę na wysokie pozycje, nie zatrać tego. Zwróć uwagę na to tym, którzy będą przejmować robienie strony dla Ciebie
Przeanalizuj poczynania konkurencji
Odwiedź stronę: www.grader.com Porównaj wynik swojej strony. Wrzuć też stronę konkurencji.
I nie chodzi tu o obsesyjne porównywanie się, sprawdź co ma konkurencja, co Ci się podoba, co z założenia nie. Nie kopiuj, bo jeśli to podobna branża, to info o niepochlebnym działaniu, błyskawicznie się rozejdzie. Rolnik Ci też tego nie wybaczy;)
Ustal Unique Value Propositon, czyli podziel się z użytkownikami tym, co masz, co sprzedajesz, co świadczysz.
Może jest tak, że masz wielu odwiedzających, ale Twój obecny bełkot, bądź sztywny wywód nie zdradzają, co chowasz w środku? A może jesteś zupełnie nowy w branży rolniczej, ale jesteś pewny swojego produktu i chcesz, by inni też wiedzieli, co można zyskać dzięki Twojemu produktowi? Nie wahaj się! Mów do swojego rolnika od pierwszego wejrzenia;)
Buying persona, czyli Twój idealny konsument/rolnik.
Czy zastanawiałeś się kim on jest? Czy masz w szufladzie gdzieś jego idealne cechy? Ile ma lat? Jakiej jest płci? Gdzie mieszka? Jak duże ma gospodarstwo? Czy żyje z uprawy roli, czy z uboju zwierząt? Jak często Ciebie odwiedza? Ile czasu spędza na Twojej stronie? Czy kupuje Twoje produkty? Czy u Ciebie czyta, a idzie do konkurencji? Co o nim wiesz? Skąd pochodzi? Z jakich urządzeń wchodzi na Twoją stronę?
Nie wydawaj pieniędzy na nową stronę, jeśli nie znasz swego konsumenta, jeśli nie wiesz jakie ma cechy ten, który będzie Ciebie czytał, polecał i kupował. Szkoda wysiłku.
Uwiarygodnij swoją stronę przez content, który umieścisz na niej
Dostosuj stronę do oczekiwań Googla. Im więcej słów kluczowych na stronie, im więcej wartościowych wpisów, treści, linków przychodzących na Twoją stronę, tym wyższa pozycja w wyszukiwarce, a tym samym więcej gości. Tych gości zamienisz w przyszłości
WIĘCEJ UŻYTKOWNIKÓW NA STRONIE = WIĘCEJ LEADÓW= WZROST SPRZEDAŻY I LOJALNOŚCI
Pomyśl o blogu, content marketingu, codziennych wpisach w społecznościach, artykułach eksperckich, filmach video, o praktycznych wskazówkach na temat Twoich produktów. Otwórz się na rolnika! Pokaż, że żyjesz!
Zdefiniuj przed zmianą strony swoje „call to action”
Jeśli w przyszłości zamierzasz poszerzać bazę danych, wysyłać newslettery, prowadzić komunikację z konsumentem, oszczędzającą budżety zaprojektuj odpowiednie elementy strony:
– ebooki
– promocje
– oferty produktowe
– newslettery
– darmowe próbki, testy
– konsultacje, pokazy, skontaktuj się z nami
NAWET W BRANŻY ROLNICZEJ, PRZEWIDUJ, nastaw się na DIALOG ZE SWOIM KLIENTEM. Nie rób strony www na teraz, staraj się przewidzieć to, co będzie istotne już za chwilę, przygotuj się na komunikację w dwie strony.
Ułóż strategię contentową
Reprezentujesz dużą korporację? Wiesz, że możesz liczyć na wiele wpisów blogowych, relacji, filmów i spotów? Poszereguj co zadzieje się wewnątrz firmy, a co warto zaprojektować poza nią. Pamiętaj o RSS subskrypcji, wtyczkach społecznościowych, landing page’ach, calls to action i nieodłącznej analizie każdego etapu powyżej.
Niedoceniona branża rolnicza jest w fazie ogromnych zmian. Rolnik wkroczył na dobre do Internetu, kosztem telewizji i innych mediów. Zyskuje też mobile. Dostosuj swoją stronę pod niedocenianą dotychczas grupę docelową. Nie idź na skróty, ani bociek, ani traktor na stronie nie zapewnią Ci jej sukcesu.
NAJWAŻNIEJSZE: ZADBAJ O PRZEJRZYSTOŚĆ STRONY I JEJ PROSTOTĘ. Im mniej pstrokacizny tym lepiej.
I choć to FMCG, zobacz dlaczego strona firmowa Nestle zajęła miejsce nr I: Najlepsza strona internetowa wśród firm!
Interesuje Ciebie reklama w branży rolniczej? Skorzystaj z naszych darmowych e-booków.
10 kroków Webdesign w branży rolniczej
Niech Polska Moc będzie z Tobą;)
#CookiesMedia
Dodaj komentarz
Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *