Działania CSR w branży rolniczej? Możliwe!
Dziś będzie o tym:
- Ile kosztuje CSR
- Odpowiedzialny biznes? Czy to się opłaca?
- Kiedy marka może podjąć działania CSR’owe?
- Co lepsze? Tradycyjna promocja, czy długofalowe działania Corporate Social Responsibility?
- Case study, czyli marki odpowiedzialne społecznie, o których nadal się mówi
- CSR w branży rolniczej? Możliwy!
Ile trzeba mieć pieniędzy na koncie, by móc podjąć długofalową komunikację marki odpowiedzialnej społecznie?
Trylion milionów;)? Nieprawda. Oczywście, patrząc na najlepsze casy z obszaru CSR mamy wrażenie, że dużo. Pewnie dużo, gdy mówimy o konkretnym przedziale czasowym, jednak biorąc pod uwagę dobrze zaplanowane media, jeszcze lepiej przeprowadzone kampanie i szum, który towarzyszy im przez wiele, wiele lat w mediach, społecznościach, naszej świadomości – niewiele.
Pomyśl, ile pieniędzy kosztuje McDonalds by walczyć z łatką niezdrowego jedzenia? O wiele mniej inwestycja w dziecięce szpitale. I oko przymyka się bardziej;)
Mały test.
Wymień kampanię reklamową, która atakuje Ciebie w ostatnim okresie? Jakiś celebryta?
Czy kojarzysz firmę, która w przeszłości przeprowadziła kampanię poruszającą jakiś problem społeczny, a którą nadal pamiętasz?
Jeśli promocja Twojej firmy polega na kupowaniu ofert lastowych od wydawców, bądź kupujesz ad hoc media, to założę sie z Tobą, źe po kwartale widzisz jedno: duży koszt, ugaszone różne pożary, ale żeby o czymś więcej mówiono, niz ostatnia kreacja? Raczej nie. Wizerunek kupiony za $$$, który potrzebuje dużo lepszego hasła niż: super, najtańszy, lepszy od xxxx, oraz lepszego celebryty niż Lewandowski i zapamiętywalnego przekazu na dłuższą metę.
Marką odpowiedzialną społecznie nie staniesz się jednego dnia, a działania komunikujące odpowiedzialny biznes warto planować długofalowo. I to kosztuje, ale przy dobrze zaplanowanych działaniach pozostaje tak w pamięci jak PZU – POWIEDZ STOP DROGOWYM WARIATOM, czy …BO ZUPA BYŁA ZA SŁONA.
Nie muszę chyba dopisywać, że można zaprosić do współpracy partnerów, podwykonawców i Aniołów Biznesu;)
Altruizm, czy egoizm dużych korporacji
Czy działania społeczne się zwracają?
Tak, zwracają.
- w oczach inwestorów, partnerów biznesowych, interesariuszy
- na tle konkurencji
- często przy półce sklepowej (choć to zależy od komunikatu na w mediach i na opakowaniach – np. pieluszki Pampers, pasta do zębów Blendamed, czyli P&G „Żyj, poznawaj, rozwijaj się P&G i akcja zbierania na różne potrzeby dzieci)
- w mediach, przez zainteresowanie samą akcją i promocją mimo wszystko marki, przy okazji inicjatywy (czyli dużo reklamy przemyconej za darmo)
- w postaci prestiżu firmy, rekrutacji lepszych pracowników i zwiększenia motywacji kierownictwa
- w zmniejszeniu rotacji pracowników, czyli zwiększeniu jakości produkcji
Mało? Dużo, szeroko i długofalowo.
A teraz pomyśl sobie o ostatniej kampanii? Kiedy się skończyła? Miesiąc temu? Ile z tego pamiętasz Ty, a ile Twoi poddostawcy i klienci?
Kiedy firma może podjąć działania CSR’owe?
Zawsze i wszędzie, nawet wtedy, gdy jej obrót pozostawia wiele do życzenia. Na świetnym i przydatnym działaniu dla ziemi, ekologii, czy społeczności można wiele zyskać. Raport
Czy lepsza standardowa promocja/reklama, czy działania CSR?
CSR traktujemy jako inwestycje w fundamenty firmy, działania długofalowe, budujemy wizerunek na lata, pokazujemy wszechstronnośc firmy, elastyczność, stabilność biznesu. Reklamę, promocję sprzedażową, kampanię wizerunkową, rebrandinową stanowczo traktujemy jako działania krótkofalowe. Kampania efektywnościowa i wizerunkowa
Dlaczego uważam, że czas na promocję branży rolniczej poprzez działania CSR?
– branża rolnicza jeszcze śpi w tym obszarze, a to oznacza, że można fantastycznie zaistnieć w świadomości rolników
– Polacy doceniają działania CSR
I na deser, ciekawe case study. Zapraszam do przypomnienia.
Spadaj gówniaro ; Renault – odpowiedzialny za dzieci; Jedz misiu; CSR w dobie kryzysu; PZU, Kochasz? Powiedz stop……; CSR in agroculture; Agroculture i CSR; Jak robią to inni?
ps. odpowiadając na pytanie testowe: widzę tylko Lewandowskiego wypadającego zewsząd;) a z akcji CSR pamiętam …bo zupa była za słona i stop wariatom. Ile stracą marki na promocji przy okazji EURO
#Cookiesmedia
Dodaj komentarz
Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *